معرفی فیلم هابیت و ارباب حلقه ها

با توجه به اینکه داستان هابیت زودتر اتفاق میفته اول هابیت رو باید نگاه کرد یا به خاطر اینکه سه گانه ارباب حلقه ها زودتر ساخته شده بکگراندی توش هست که اول باید لوتر رو تماشا کرد؟ با چه ترتیبی تماشای فیلم بیشتر لذت بخشه و همچنین معنی دار تره؟

به نظر من هیچ کدوم از دو سری وابستگی داستانی جدی به سری دیگه ندارند(یعنی در داستان خود سه گانه خللی ایجاد نمیشه).اما به عنوان یه مجموعه کلی یکم شرایط فرق میکنه. دلایل اول دیدن هابیت میتونه این باشه که از نظر زمانی مقدمه، به خاطر تقدم زمانی سرنوشت شخصیتها اسپویل نمیشه و فضای شادتر و سبکتری(نه به معنای منفی) داره[۱].از طرفی لوتر زودتر ساخته شده و فرض کارگردان در ساختن هابیت این بوده که مخاطب لوتر رو دیده و برای همین اشاره هایی به شخصیتها و حوادث لوتر در هابیت قرار داده که برای تماشاگرهایی که 10سال با لوتر زندگی کردن خیلی جذابه اما از دست دادنشون اتفاق مهمی نیست، چون مطمئنا این فیلمها باز هم دیده خواهند شد

در کل نظر من اینه که دیدن هابیت و پس از اون لوتر میتونه تجربه جذابتری باشه،اما جدای این بحث اگه هیچ کدوم از فیلمهارو اصلا ندیدین پیشنهاد میکنم تجربه فوق العاده خوندن کتابها قبل از دیدن فیلمها رو از دست ندین،تجربه ای که بیشتر ما(حداقل در مورد لوتر) ازش محروم بودیم.

پ.ن.1.این حرف در مورد کتابها هم صادقه که فاصله ی (از نظر فضاسازی) آخر هابیت از اول لوتر خیلی کمتر از فاصله ی آخر لوتر از اول هابیته. تصور کنید که کمی بعد از سکانس بندرگاههای خاکستری سکانس مهمونی دورفها بیاد

معرفی فیلم هابیت

هابیت (The Hobbit) فیلمی سه قسمتی در سبک حماسه‌ای فانتزی-ماجرایی بر اساس رمانی به همین نام نوشته جی.ار.ار. تالکین می‌باشد و پیتر جکسون را در مقام کارگردان، تهیه‌کننده و همکار فیلم نامه‌نویس در اختیار دارد. گیرمو دل تورو به عنوان کارگردان نزدیک به دو سال با جکسون در مرحلهٔ پیش تولید همکاری کرد اما در می۲۰۱۰ پروژه را ترک کرد و در ژوئیه اعلام شد جکسون برای کارگردانی هر دو قسمت قرارداد امضا کرده‌است. ایان مک‌کلن، اندی سرکیس و هوگو ویوینگ که در سه گانهٔ ارباب حلقه‌ها حضور داشتند نقش‌های خود را در هابیت تکرار می‌کنند. هاوارد شور آهنگساز سه گانهٔ ارباب حلقه‌ها آهنگسازی این فیلم را بر عهده دارد.

اگرچه در ابتدا قرار بود این فیلم دو قسمتی باشد ولی پیتر جکسون و مترو گلدوین مایر از داشتن برنامه‌هایی برای ساخت فیلم سوم صحبت کرده‌اند.

نام قسمت اول این فیلم هم‌اکنون هابیت: یک سفر غیر منتظره است. فیلم دوم در ابتدا آنجا و بازگشت دوباره نام‌گذاری شده بود ولی پس از اینکه سه قسمتی شدن این فیلم تأیید شد نامش به هابیت:برهوتِ اسماگ تغییر یافت.

همچنین نام قسمت سوم را هابیت: آنجا و بازگشت دوباره گذاردند که که بعدها به هابیت: نبرد پنج سپاه تغییر یافت.

دو قسمت اول فیلم به صورت یک‌جا در نیوزلند فیلم‌برداری شده و فیلمبرداری صحنه‌ها در ۲۱ مارس ۲۰۱۱ آغاز و در ۶ ژوئیه ۲۰۱۲ اتمام یافت.

قسمت اول و دوم فیلم در تاریخ‌های ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲ و ۱۳ دسامبر ۲۰۱۳ و قسمت سوم نیز در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴ بر روی پرده سینما رفتند. دانلود فیلم هابیت

معرفی فیلم ارباب حلقه ها

ارباب حلقه‌ها (به انگلیسی The Lord of the rings همچنین شناخته‌شده با عنوان The Lord of the Rings: The Motion Picture Trilogy) نام یک مجموعه‌فیلم است که پیتر جکسون کارگردانی‌شان کرده‌است. این فیلم‌ها براساس رمان ارباب حلقه‌ها نوشتهٔ جان رونالد روئل تالکین ساخته شده‌اند. مجموعهٔ ارباب حلقه‌ها شاملِ سه فیلم است: ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (۲۰۰۱)، ارباب حلقه‌ها: دو برج (۲۰۰۲) و ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (فیلم) (۲۰۰۳). پخش‌کنندهٔ فیلم هم شرکت نیو لاین سینما است.

بنا به اعلام شبکه آمازون، ساخت سریال ارباب حلقه‌ها از سال ۲۰۱۹ شروع و احتمالاً در سال ۲۰۲۱ به نمایش درخواهد آمد. دانلود فیلم ارباب حلقه ها

کدام سه گانه بهتر است ارباب حلقه ها یا هابیت؟

باید از دو منظر بررسی کرد.

اگر منظورتون از نظر قالب سینماست که فکر نمیکنم در این شکی باشه که ارباب حلقه ها نه تنها از هابیت بلکه از تمام فیلم های فانتزی دیگه و حتی فیلم های ساخته شده دیگه در دنیا هم بالاتره. و جای بحث زیاده میترسم پستم طولانی بشه باز کسی نخونه :))

اما در هر زمینه ای از فرم یا محتوا، از فیلمنامه تا فیلمبرداری و بازیگری و خلاصه در تمام عناصر و اجزا سینما که دست بذاری و روش تعمق کنی میبینی ارباب حلقه ها مخصوصا یاران حلقه و بازگشت شاه بی نقصه. اتفاقا همین دیشب بای یکی از دوستانم که اهل سینمای کلاسیک هست میخواستیم ارباب حلقه ها رو نقد کنیم کار رسید به بَه بَه و چَه چَه چون واقعا چیزی برای نقد نیست، تحلیل کردیم و گفتیم عجب فاصله ای داره با فیلمای دیگه. شخصیت پردازی، سیر داستانی، دیالوگ ها و تک تک جملات فیلمنامه...اصلا ارباب حلقه ها یکی از اون فیلمنامه هایی رو داره که صددرصد جملات اسکریپت در خدمت محتوا و نقطه اوج فیلمه که نظیر این دست آورد رو فقط در پدرخوانده و رستگاری در شاوشنک (و فیلمهایی ازین دست) میبینیم. فیلم یه ظاهر و پوسته داره قابل فهم برای مردم عادی و یه بطن و محتوا داره برای طرفداران. ارباب حلقه ها یک ایده آل در سینماست.

در فنی حات هم که فکر نمیکنم شکی کسی داشته باشه یه نگاه بندازید به 17 جایزه اسکار که نه، مجموع بیش از 300 جایزه رسمی که سه قسمت ارباب حلقه ها درش نامزد کرده یا دریافت کرده. نگاهی بکنید به نمرات بالای 90 در سایت های متا کریتیک و روتن تومیتو. نگاهی بندازید به لیست فیلم های برتر، در هر سایتی که برید نام ارباب حلقه ها در 10 تای اول هست. موسیقی هاوارد شور برای ارباب حلقه ها که تبدیل شد به اوج موسیقی در سینما و بالاترین...

اما از نظر طرفداری و نحوه اقتباسی و وفاداری به کتاب باید بررسی کرد. چون بنظر من فقط یاران حلقه از مجموعه ارباب حلقه ها و سفری غیر منتظره از دو قسمت منتظر شده هابیت وفاداری قابل قبول و دلنشینی (برای طرفداران) به کتاب داشتند. اونقدر که قسمت اول هابیت تحسین کریستوفر تالکین رو به دنبال داشته. کیفیت اقتباس یه امریه که باید در قالب سینمایی بررسی بشه در همون پاراگراف اولم و در اون بی شک ارباب حلقه ها برترین اقتباس تاریخ سینماست. اما در مورد وفاداری به کتاب اگر بررسی کنیم میبینیم قسمت اول هابیت خیلی بهتر از بقیه عمل کرده تا جایی که خط به خط از روی کتاب بوده و من واقعا از دیدنش لذت وصف ناپذیری رو تجربه کردم.

در کل شکی نیست که ارباب حلقه ها بالاتره.

اما از نظر میزان وفاداری قسمت اول هابیت پیشتازه.

همچنین هابیت با این که در بحث فیلمنامه و کیفیت اقتباس میتونست خیلی بهتر باشه (با توجه به انتظاری که ما از کارگردان ارباب حلقه ها داریم) اما باز هم هابیت جزو فیلمهای خوبه. فیلمی شکیل و فاخر. اما نه ابدا در رده شاهکار ها.