دانلود رایگان فیلم ملی و راه نرفته اش با حجم کم

دانلود فیلم ملی و راه نرفته اش با لینک مستقیم


دانلود فیلم ملی و راه های نرفته اش با کیفیت عالی


دانلود فیلم ایرانی ملی و راه های نرفته اش با حجم کم و کیفیت عالی از سرور های هکس دانلود

نام فیلم : ملی و راه های نرفته اش | کارگردان : تهمینه میلانی | موضوع (ژانر) : اجتماعی

منتشر کننده : هکس دانلود | کیفیت : بسیار عالی | تاریخ انتشار : نامشخص

مدت زمان : 92 دقیقه | مخاطب : بزرگسال | محصول کشور : ایران

.

بازیگران فیلم : میلاد کی مرام، ماهور الوند، السا فیروزآذر، جمشید هاشم‌پور، افسر اسدی، جمشید جهانزاده، فرزانه نشاط‌خواه، ستاره اسکندری، سارا خویینی‌ها، مسعود فروتن و فلور نظری

.

خلاصه داستان : فیلم سینمایی ملی و راه های نرفته اش ، داستان دختری جوان و کم تجربه به نام «ملیحه» است که با ازدواجی نادرست و بدون رضایت خانواده با جوانی به نام سیامک دچار مشکلاتی می شود


نقد فیلم ملی و راه های نرفته اش


هیچ نشانه یی از تغییر رویکرد در نگاه میلانی به مردها دیده نمی شود پایانی که در این فیلم دیده می شود همان پایان فیلم زن زیادی ست تنها جهان فیلم کمی امروزی تر شده است

  

تهمینه میلانی در ادامه ی فیلم های دیگرش مَلی و راه های نرفته اش را ساخته است، نگرش و نگاه فیلمساز از اولین ساخته اش تا خلق این اثر هیچ تغییرِ محتوایی نکرده است و کماکان آسیب اجتماعی و اساسا مسئله ی زنان و نقش آنها در اجتماع یا خانواده برایش اهمیت بسزایی داشته است ، میلانی صرفا یک فیلمساز فمینیست است که می کوشد ابعاد نگاهش را گسترده کند اساسا سینمای میلانی ضد مرد است و همیشه برای زنان فیلمش سنگ تمام می گذارد تا از آن ها قهرمان بسازد بهره گیری میلانی از خلق شخصیت زن و آسیب های اجتماعی یا خانوادگی باعث شده او به یک فیلمساز فمینیست تبدیل شود.

مَلی و راه های نرفته اش فیلم خشنوت آمیز و دردناکی ست، می شود گفت که این فیلم مسیر دوزن را ادامه می دهد مردی که به دلیل شک های نابجایش همسرش را کتک می زند، سیامک عاشق دوست خواهرش ملیحه(مَلی) می شود بعد از چند بار قرار گذاشتن و صحبت کردن برخلاف میل خانواده مَلی با سیامک ازدواج می کند و درست از همان شب اول عروسی چهره ی واقعی سیامک رو می شود؛ میلانی در این فیلم مَلی را در یک بحران خشونت آمیز مردانه قرار می دهد این فیلم هم همچنان مردستیز است و همچنان میلانی نسبت به عقایدهایش بیشتر پایبند شده اما در مَلی و راه های نرفته اش علاوه بر دفاع از حقوق زنان موارد دیگری را هم می بینیم مثل ارتباط نامشروع یا خیانت ، اما موضوع اصلی مَلی و سیامک است مَلی به دلیل ناملایمتی های خانواده اش ترجیح می دهد ازدواج کند زود عاشق سیامک می شود دل می بازد و با افکار جوانانه اش وارد زندگی سختی می شود سیامک به همه چیز شک دارد و اصولا نمادی از مرد غیرتی ست که نمی خواهد هیچ مرد دیگری به زنش نزدیک شود به همه چیز شک دارد حتی به دایی مَلی؛ سیامک مَلی را از همه چیز محروم می کند حتی از سر کار رفتن و یا دیدن ماهواره یا داشتن شبکه اجتماعی .

موردی که در مَلی و راه های نرفته اش دیده می شود که به محتوایش ضعف رسانده است شتابزدگی در بوجود آوری موقعیت هاست به طوری که انگار تمامی این موقعیت ها در ذهن میلانی ترسیم شده اما در اجرا نتوانسته ربط های منطقی اش را به تصویر بکشد به طور مثال زمان در این فیلم نادیده گرفته شده علاقه و دلبستگی میان سیامک و مَلی زود اتفاق می افتد مادر و پدر و برادر غیرتی مَلی خیلی زود با ازدواج شان موافقت می کنند، از فردای عروسی رفتار مادر سیامک با مَلی غیرمنطقی ست چند سکانس عقب تر سیامک در آشپزخانه کنار مادرش از پشت تلفن با مَلی حرف می زند و مادرش هیچ حرفی به سیامک نمی زند تا تماشاگر با پیش فرض قالب قصه را درک کند، میلانی اصل موضوع را پنهان نگه می دارد و به طور قطره چکانی به تماشاگرش اطلاعات می دهد این به منظور پرهیز از نشان دادن خرده اتفاقات نیست زیرا که فیلمساز شتابزده به سراغ موضوع رفته و انگار محتوا ناپخته است این ناپختگی به دلیل گذشتن از بعضی نماهاست به طور مثال مراسم خواستگاری را نمی بینیم که می توانست مهم ترین سکانس باشد حتی سکانس عروسی و عقد و پچ پچ کردم مَلی با دایی اش که باعث سوءتفاهم و شک اول در سیامک می شود، فیلم به صورت عجیب و غریب می خواهد از حقوق مَلی دفاع کند میلانی از مَلی یک شخصیت کاملا موجه ساخته و در موازات آن نیره را خلق کرده، خواهر شوهری که متاهل است اما با شوهر خواهر شوهرش ارتباط عاطفی و احساسی دارد، اما موضوعی که بعد از فیلم مَلی و راه های نرفته اش پیش می آید بحث غیرت و بحران های زن و شوهری ست، در این برهه ی زمانی غیرت الگوی مناسبی برای دفاع از حقوق یک زن نیست مراد برادر مَلی با تمام غیرتش چگونه در برابر کتک خوردن خواهرش توسط سیامک سکوت می کند یا وقتی سیامک در زندان است چرا مراد از مَلی می خواهد که رضایت بدهد؟ بحث آبرو ست یا ترس از سیامک پس از آزادی؟ چرا پدر و مادر مَلی با پدر و مادر سیامک گفتگویی نمی کنند ؟ مَلی میان آبروی خانواده اش و خشونت و شکِ بی دلیل سیامک گیر افتاده است و نمی داند چه کاری درست است، سیامک تعادل روانی ندارد و این تا سکانس های آخر فیلم مشخص نمی شود که این نوع رفتار و واکنش های خشنونت آمیز سیامک برای چه چیزی است، شتابزدگی در فیلمنامه چهره ی واقعی اما بی دلیل سیامک را خیلی زود لو می دهد فیلمساز می توانست با گذشت زمان شخصیت روان پریش سیامک را رو کند اینگونه اصول و شناخت مخاطب برای تماشاگر به شدت ملموس می بود اما در چنین شرایطی ابعاد قصه دچار پیچیدگی های شخصیتی شده است فیلم قرمز فریدون جیرانی را به یاد بیاوردید در آن فیلم سیامک این فیلم شباهت زیادی با فروتن قرمز دارد اما نوع روان شناختی و چرایی این مسئله که چرا فروتن به این مرحله نامتعادل بودن در رفتار رسیده است به وسیله دیالوگ گفته می شد؛ در مَلی و راه های نرفته اش با اینکه سیامک از رفتار پدرش در کودکی آسیب روحی دیده است اما فقط یک اشاره کوچک به آن می شود اشاره ی دیالوگی سیامک به مَلی بعد از آزادی از زندان و دیالوگ مادرِ سیامک به شوهرش، فیلمساز می توانست رفتارهای خشونت آمیز پدر سیامک نسبت به مادرش که باعث شده سیامک شکاک و روان پریش شود را در فلاش بک نشان دهد آن وقت نامتعادل بودن رفتار سیامک نسبت به مَلی متقاعد کننده می بود، اما میلانی در فیلم هایش قصد دارد از شخصیت زن یک موجود ضعیف و بی پناه بسازد که این شخصیت شاید در فیلم دوزن یا زن زیادی جواب می داد اما در دهه ی نود قضیه کمی فرق کرده است دختری هر چند ساده مثل مَلی که به دلیل خانواده اش تن به ازدواج می دهد چگونه می تواند در مقابل این همه خشونت توان داشته باشد ، اصولا این حد غیرت بازی از سوی مراد و سیامک تا حدودی غلو شده است، اگر این غیرت همان روان پریشی اخلاقی و کمبودهای خانوادگی ست بهتر می بود میلانی تمرکز بیشتر در گذشته ی سیامک می کرد تا رفتارهای سیامک یک بیماری محسوب شود زمانی که مراد و سیامک با یک نگاه و طرز فکر در جهان یک فیلم حضور دارند به نظر می رسد سطح جامعه در یک بحران تاریخ گذشته به سر می برد ، به این فکر کنید که اگر مراد مثل محمود بود و آن غیرت باسمه ای در وجودش نبود آن وقت می شد روحیات و حالات سیامک را به عنوان یک مریض روحی پذیرفت. اما در زمانی که دو آدم در یک مقطع زمانی از دو خانواده از یک الگوی مندرس شده ی روحی برخورد دارند نمی شود قالب نقش سیامک و احوالات مریض او را درک کرد، فیلمساز برای نشان دادن پریشان حالی و مریضی روحی سیامک پیش فرضی قرار نمی دهد اشارات کوچک و مرسوم نمی تواند تماشاگر را متقاعد کند، همان طور که گفته شد زمان در فیلم مجهول می ماند فقط مَلی در دیالوگی به آقای رییسی می گوید چند سالی می شود ازدواج کردیم این چند سال را تماشاگر چگونه باید حدس بزند؟ رخدادها و اتفاقاتی که میان مَلی و سیامک رخ می دهد کاملا نگاه ضد مرد فیلمساز به جامعه است نگاه سطحی و صیغل نخورده ای که انگار خانم فیلمساز می خواهد با نشان دادن این اتفاقات عقده گشایی کند(سکانس کتک خوردن سیامک و دل خنک شدن مَلی یا خشنوت رفتاری مادر سیامک نسبت به مَلی یا خیانت نیره به شوهرش را به یاد بیاورید) در تمامی این سکانس ها زن تبدیل به یک موجود ضعف النفس شده که نمی تواند راهِ درست را انتخاب کند، انگار تمامی زنان در جامعه تبدیل به کیسه بوکس شده اند، برای میلانی فرقی نمی کند که شوهر مهندس باشد یا راننده او می خواهد یک فیلم فمینیستی بسازد که در انتها از شخصیت زنش یک قهرمان بسازد یا مثلا یک مرد مثل آقای رییسی از یک کانون حمایت از زنان تبدیل به زرو شود تا مَلی را نجات دهد، این نگاه برای این برهه نیست چرا که زنان نسل مَلی به این اندازه بی دست و پا و منفعل نیستند و می توانند از خود دفاع کنند، مَلی با تمام مظلومیت و معصومیت که در رفتار و چهره اش دارد اما با زنان فیلم دوزن، زن زیادی، واکنش پنجم تفاوت های بسیاری دارد اما میلانی تاکید داشته که رفتار و واکنش مَلی را هم مثل زنان فیلم های گذشته اش ترسیم کند و هیچ تغییرِ نسلی در شخصیت پردازی مَلی دیده نمی شود، میلانی به عمق رفتاری در دهه ی نود نپرداخته است و هنوز بر سوختن و ساختن زن تاکید دارد این طرز فکر و نگرش اخلاقی در جامعه ی کنونی تغییر کرده است اینکه پدر یا مادر مَلی  به دلیل آبرو از طلاق دخترشان ترس داشته باشند تفکر کاملاسنتی و نخ نما شده است، هیچ نشانه یی از تغییر رویکرد در نگاه میلانی به مردها دیده نمی شود پایانی که در این فیلم دیده می شود همان پایان فیلم زن زیادی ست تنها جهان فیلم کمی امروزی تر شده است اما نگاه میلانی به هویت و جایگاه زن در اجتماع و نقش آن بعنوان همسر هیچ تغییری نکرده است ، مردان این فیلم را به یاد بیاورید کدام یک از این مردان ابعاد شخصیتی موجهی دارند؟ جز آقای رییسی که دیده نمی شود و انگار یک منجی ست از جنس همان معلم(پارساپیروزفر) در فیلم زن زیادی؛ چرا نگاه خشمگین میلانی به مردان جامعه اش تغییر نمی کند؟ چرا قصد دارد از مردها یک هیولا بسازد؟ هیچ راه کاری برای از بین بردن این نگاه در فیلم های میلانی دیده نمی شود زیرا که او قصد دارد تمامی زنان جامعه اش را بی گناه نشان بدهد، زنان بی گناه که به خودشان تکیه می کنند و خودشان هم شوهرشان را می کشند.

مَلی و راه های نرفته اش فیلمی درباره ی آسیب اجتماعی ست اما هیچ نشانه یی از راهکار برای مقابله با این آسیب به ما نشان داده نمی شود، جز تماس گرفتن با کارشناس خانواده آن هم از طریق تلفن، همانطور که گفته شد این فیلم به دلیل پراکندگی موضوعی اش ریتم شتابزده یی دارد سکانس زائد زیاد دارد که اگر آن سکانس ها نبود شاید جریان فیلم منطقی تر جلوه می کرد مثل آن دختری که در پاساژ مَلی و نیره را تعقیب می کند و دیالوگی به مَلی می گوید که هیچ کارکرد دراماتیکی ندارد، اساسا نمی شود از فیلم های تهمینه میلانی توقع بیشتر از این داشت چرا که نقش محتوا و کارکرد فمینیستی برای این فیلمساز نقش بسزایی دارد، شعارزدگی و دفاع از حقوق زنان مثل همیشه در سطح فیلم نمایان است. پایانبدی فیلم مثل بیشتر فیلم هایی ست که به این موضوع می پردازند پایان چند فیلم میلانی را به یاد بیاوردید و به آن پایان فیلم قرمز فریدون جیرانی را اضافه کنید، مرگ شوهر توسط زن!

انتخاب ماهور الوند به لحاظ مظلومیت در چهره انتخاب درستی به نظر می رسد اما در بعضی از سکانس ها انگار از نقش فاصله می گیرد و نمی تواند قالب نقش را حفظ کند احساس ترس چشم ها و بدن در برابر پارتنرش به خوبی نمایان می شود، با اینکه میلاد کیمرام در بعضی از سکانس ها تماشاگر را به یاد فیلم مستانه می اندازد اما کیمرام توانسته در بروز خشم و روان پریشی حالات کنترل شده ای در بازی اش ایفا کند. مَلی و راه های نرفته اش به هر حال نشانی از دغدغه ی تهمینه میلانی ست در تمام این سال ها فیلم های میلانی با یک رویکرد اما ابعاد محدود ساخته شده، این فیلم به دلیل قصه و کشش داشتن موضوع می تواند برای مخاطبان علاقه مند به سینمای میلانی جذابیت خاص خودش را داشته باشد.